Varför ska du mäta din kommunikation och hur du gör

2 min. lästid
Kommunikation är ett kraftfullt verktyg som driver organisationens strategiska mål framåt. Inverkan och framgång för kommunikationsarbete förtjänar att synas på ett tydligt sätt. Det är därför det är så viktigt att mäta kommunikation.

När kommunikationsstrategin och kommunikationens målsättning kommer från hela organisationens strategier och målsättningar, och du kan visa fördelningen mellan underlag och utfall inom kommunikation med hjälp av tydliga mätetal – då kommer kommunikation att betraktas som en strategisk funktion och uppskattas av den högsta ledningen.

Mål är nyckelord inom mätningar. Utan tydliga mål har du inte något att mäta mot. När du vet vad du vill kan du utvärdera resultaten. När du lägger in mätningar på dagordningen i kommunikationsplaneringen skapar du ett villkor för att kunna presentera kommunikation på ett greppbart sätt.

Det finns inget ”one size fits all”-mätetal för att mäta kommunikation.Kommunikationsmål varierar beroende på olika målgrupper, tid och organisationens övergripande mål, och det finns inga universella mätetal som gäller för alla.

Det finns lyckligtvis sju universella principer för att mäta kommunikation som alla kommunikatörer kan nyttja och implementera i sitt eget mätningsarbete. Dessa principer kallas för Barcelona-principerna och de anses vara de högsta internationella standarderna för mätning och utvärdering av kommunikation och PR.

Får vi lov att bjuda på ny inspiration?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.

Barcelona-principerna 3.0

Barcelona-principerna antogs för första gången av PR-arbetare från 33 länder som träffades i Barcelona, Spanien år 2010 på en konferens som anordnades av International Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC). Sedan dess har principerna uppdaterats två gånger. En gång 2015 till version 2.0, och en gång 2020 till den senaste versionen, Barcelona-principerna 3.0. Regelbundna uppdateringar adresserar de snabba förändringarna inom kommunikationsbranschen.

Barcelona-principerna 3.0

Princip 1 – Att sätta mål är en absolut förutsättning för kommunikationsplanering, mätning och utvärdering

Princip 2 – Mätning och utvärdering bör identifiera effekt, resultat och möjlig påverkan

Princip 3 – Resultat och effekt bör identifieras för intressenter, samhälle och organisationen

Princip 4 – Kommunikationsmätningar och -utvärderingar ska omfatta både kvalitativa och kvantitativa analyser

Princip 5 – AVE är inte värdet av kommunikation

Princip 6 – Holistiska kommunikationsåtgärder och utvärderingar omfattar alla relevanta online- och offlinekanaler

Princip 7 – Kommunikationsmätning och utvärdering baseras på integritet och metodisk öppenhet för att främja inlärning och insikter

I e-boken Barcelona Principles 3.0 – What every communicator should know about measuring presenterar vi den senaste versionen, Barcelona-principerna 3.0. 

Dessa principer ger vägledning till kommunikationsarbetare världen över så att de kan lyckas med att mäta och sätta upp mål. Läs igenom e-boken för att bekanta dig med standarderna och se hur du ska använda dem!

I e-boken kan du även läsa hur några av våra kunder arbetar med att sätta upp mål, mäta och utvärdera sin kommunikation.

Läs också

8 min. lästid
26. augusti 2024 | Av:

Kontakta oss

Om du vill veta mer om möjligheterna med medieanalys är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Får vi skicka ny inspiration
till din inkorg?

Genom att registrera dig samtycker du till att få nyhetsbrev och inbjudningar till webbinarier från Retreiver Sverige AB. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och du kan när som helst avregistrera dig. Du kan läsa mer i vår Privacy Policy.

Boka en demo av vår mediebevakning

Ladda ner whitepaper

Barcelona Principerna 3.0

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.

Ser du något nytt? Retriever och Infomedia är nu ett gemensamt bolag. 👉 Läs mer