Barcelona principerna 3.0

3 min. lästid
Barcelona-principerna 3.0 presenterades på konferensen AMEC Virtual Summit av Ben Levine, direktör och partner i TRUE Global Intelligence samt ordförande för AMEC. Syftet med uppdateringen av de globalt erkända Barcelona-principerna är att skärpa kommunikationsbranschens fokus på inkludering, effekt och integritet.

Barcelona-principerna lades fram första gången 2010 som en branschgemensam standard för mätning och utvärdering av kommunikation.

Nästa uppdatering kom 2015, men mycket har förändrats i kommunikationslandskapet sedan dess.

Barcelona-principerna 3.0 har tagits fram med insikten om att det som var allmän praxis 2010 – och till och med 2015 – redan kan vara utdaterat, då branschen har genomgått betydande förändringar, särskilt under de senaste 2–3 åren. Dessutom har de nya principerna anpassats för att vara relevanta för fler typer av organisationer och roller, och för att understryka att bästa praxis för mätning och utvärdering är avgörande. Principerna är nu även anpassade för regeringar, välgörenhetsorganisationer, NGO:er och andra icke-kommersiella aktörer.

Vad är Barcelona-principerna 3.0?

Barcelona-principerna 3.0 består av globala riktlinjer för mätning och utvärdering av kommunikation, som vi går igenom nedan:

1. Att sätta mål är en förutsättning för planering, mätning och utvärdering av kommunikation

SMART-mål (specifika, mätbara, uppnåeliga, relevanta och tidsbundna) som en grundläggande princip för kommunikationsplanering är centralt i de nya riktlinjerna. Genom att skapa SMART-mål blir mätning och utvärdering en integrerad del av planeringsprocessen, vilket skapar fokus på målsättningar och att följa framstegen som görs.

2. Mätning och utvärdering ska identifiera exponeringar (output), respons (outcomes) och potentiell effekt (impact)

Likt tidigare betonar principerna vikten av att mäta respons snarare än att bara räkna exponeringar. De uppdaterade principerna lyfter nu även vikten av att överväga långsiktiga effekter av kommunikationsstrategier. Enligt Levine innebär detta att man bör reflektera över vilka kanaler och plattformar man väljer att påverka, samt vilka förändringar man vill uppnå med kampanjer, event och aktiveringar.

Får vi lov att bjuda på ny inspiration?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.

3. Utfall (outcome) och effekt (impact) ska identifieras för intressenter, samhället och organisationen

Tidigare låg fokus på affärsmål såsom försäljning och intäkter. Den uppdaterade versionen tar ett mer holistiskt grepp om vad som kan och bör mätas. Det innebär att modellen nu inkluderar ett bredare spektrum av organisationer och kommunikationsroller – även sådana som inte är vinstdrivande.

4. Kommunikationsmätning och utvärdering ska inkludera både kvalitativ och kvantitativ analys

”För att förstå det fulla genomslaget av ditt arbete bör du använda alla metoder för att mäta respons.” Så summerade Levine hur denna princip har utvecklats från att inte enbart kvantifiera, utan även förstå hur budskap tas emot, tolkas och upplevs.

5. Uppskattade annonskostnader motsvarar inte kommunikationens värde

Budskapet är fortfarande tydligt och konsekvent: ”Vi tror fortsatt inte att uppskattade annonskostnader visar värdet av vårt arbete.” Kommunikationsmätning och utvärdering kräver en djupare, mer nyanserad och mångsidig metod för att förstå kommunikationens påverkan.

6. Holistisk kommunikationsmätning och utvärdering inkluderar alla relevanta online- och offlinekanaler

Det grundläggande antagandet att sociala medier bör mätas är idag självklart. Uppdateringen från 2020 speglar det skifte som skett i förståelsen av sociala mediers möjligheter och inflytande. Detta innebär att alla relevanta kanaler – både digitala och analoga – ska mätas och utvärderas på lika villkor. AMEC:s ramverk birdrar till klarhet kring earned, owned, shared och paid-kanaler för att säkerställa ett enhetligt tillvägagångssätt för ett gemensamt mål.

7. Kommunikationsmätning och utvärdering ska baseras på integritet och transparens för att främja lärande och insikter

Det finns ett stort fokus på persondata och dess hantering, då organisationer strävar efter att följa nya dataskyddsregler som GDPR.

Detta innebär att genomtänkt, konsekvent och kontinuerlig mätning måste uppfylla krav på integritet och öppenhet. Det stödjer också ett synsätt där mätning inte enbart handlar om datainsamling och spårning – utan också om att dra lärdomar och använda ny kunskap i framtida kommunikationsstrategier.

Det är en känsla av behovet att vara transparent med vilken kontext kommunikationsinsatser sker i, samt medvetenhet om potentiella bias i verktyg, metoder och tolkningar.

Läs också

7 min. lästid
17. december 2024 | Av:

Kontakta oss

Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Får vi skicka ny inspiration
till din inkorg?

Genom att registrera dig samtycker du till att få nyhetsbrev och inbjudningar till webbinarier från Retreiver Sverige AB. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och du kan när som helst avregistrera dig. Du kan läsa mer i vår Privacy Policy.

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.

Ser du något nytt? Retriever och Infomedia är nu ett gemensamt bolag. 👉 Läs mer